Hvorfor selger man ikke?

Noe du leter etter?
Kan jeg hjelpe deg med noe? 
Si ifra hvis det er noe jeg kan hjelpe med!
Noe du lurer på så bare si ifra!
 
(Neida jeg bare kikker….)

Dette er bare noen av de vanligste  frasene  du blir møtt av når du går inn i en butikk. Men hvorfor går de ikke mer direkte til verks? Når jeg går inn i en butikk,  gjør jeg det fordi jeg skal ha noe, eller leter etter noe spesifikt (ja, jeg er mann, og jeg har forstått at mange kvinner ikke tenker på samme måte.:-)). Du kan faktisk forvente at når du går inn i en butikk -et salgssted- så vil noen prøve å selge deg noe. Det er  derfor butikkeieren betaler dyr husleie, bruker tid og penger på utstilling og markedsføring, samt kjøper inn varer  de skal selge og tjene penger på ( slik at de  er der neste gang du trenger noe også..). Men de færreste butikkansatte jeg treffer prøver å selge meg noe. De er mer opptatt av å ikke forstyrre  og virker nesten redd for å støte meg ved å være mer direkte og  aktive selgere. Jeg mener ikke at de skal være påtrengende, innpåslitne eller masete, men det går faktisk an å hjelpe kunden med å komme igang, ta beslutninger, – og få kjøpt det de trenger. Selv er jeg ikke veldig opptatt av å handle, og de få gangene jeg skal ha noen nye klær  blir det ofte mye vandring rundt i butikkene før jeg muligens går lei, og drar hjem igjen…Eller, med en smule flaks, finner noe på egen hånd ;-). Nå skal det sies at mange butikkselgere har blitt vesentlig flinkere til å få meg til å føle at de både har sett meg og vil hjelpe meg, men de prøver ikke å selge meg noe. De vil ikke være en av de som “pusher” noe på en kunde. Og det er bra, kunden skal ikke føle seg overkjørt, men..

De lever av å selge, og da må de gjøre det.

Noen ganger er jeg heldig og treffer noen som faktisk driver med butikksalg. Og de kjennetegnes raskt på at de ikke spør  hva de kan gjøre for meg, men går rett på sak og spør: Er det bukse eller jakke du er ute etter? Og jeg sier som sant er, at jeg trenger en skjorte. Og vi er i gang! Vanskeligere er det ikke, butikkselgeren vet nå hva jeg ser etter, og følger raskt opp med neste spørsmål. Er det en til dress, eller er det  mer en hverdagsskjorte du skal ha? Selgeren er proff og gir meg alltid mulighet til å velge mellom ” ja” eller – nettopp!-,” ja”! Nå skjønner jeg at jeg er i de beste hender og vil antagelig gå ut av butikken med minst en skjorte, men som regel blir det 3- 4 stykker. Fordi denne selgeren har skjønt det. Selgeren forventer at jeg skal ha noe, tar meg på alvor og går rett på sak, men på en høflig og grei måte. Og ikke nok med det! selgeren skjønner også at når jeg først er i butikken og har bestemt meg for å kjøpe,  er jeg i modus til å kjøpe mer også. Og mersalget kommer. Ofte med flere skjorter, slips og kanskje en ny bukse som passer så bra til. Og svarte sokker får man aldri nok av…

Og når jeg går ut av denne forretningen er jeg langt mer fornøyd enn alle de stedene jeg har vært innom uten å bli tatt på alvor. Dagen min er reddet, jeg har fått det jeg skulle ha, en bukse som matcher, og fått fylt opp med flere par  svarte sokker (endelig noen som passer sammen igjen..)

Og jeg blir ikke irritert over noen som faktisk viser omsorg og spør meg direkte  hva jeg  leter etter. Verden er så enkel at vi ofte ( ikke alltid, det finnes alltid unntak, men å bruke tid på de 2-10% som utgjør unntaket blir feil) kommer veldig langt med enkle spørsmål som er ja eller ja spørsmål..  Gi kunden mulighet til å velge mellom ja eller ja, så tar de veldig ofte ja…

Prøv det ut og se hva som skjer:-)

Og vil du lære mer om salg i butikk så ta kontakt her!

 

Kort eller kontant?

kortellerkontant

×